Dat 2020 een bizar en onvoorspelbaar jaar is, dat is nog een understatement. Wat er van Black Friday 2020 verwacht kan worden was dan ook niet echt duidelijk. Daarom heeft BlackFridayDealz.nl een analyse gedaan naar het zoekgedrag in de aanloopperiode naar Black Friday en dit vergeleken met 2019. Daarnaast hebben we bekende winkels gevraagd naar hun verwachtingen rond de Black Friday drukte.

 

Verwachte groei interesse in Black Friday 176% – 236%

Om te analyseren hoeveel interesse er dit jaar is in Black Friday heeft BlackFridayDealz.nl in Google Trends de zoekvolumes in verschillende jaren met elkaar vergeleken. Al tijden begint het zoekgedrag rond Black Friday namelijk op te lopen rond eind september / begin oktober.

Voor de grootste algemene zoekterm ‘Black Friday' is het lastig te vergelijken omdat de piek in zoekopdrachten zo enorm groot is rond Black Friday (dit jaar op 27 november) dat moeilijk significante verschillen te zien zijn in de aanloopperiode.

Als we echter de twee zoektermen ‘black friday 2019' en ‘black friday 2020' naast elkaar zetten dan ontstaat er een zeer interessant beeld. Omdat Black Friday logischerwijs altijd op een vaste vrijdag in het jaar valt kunnen de weken voorafgaand aan Black Friday met elkaar vergeleken worden.

Black Friday 2019

In onderstaande grafiek is het zoekvolume voor ‘black friday 2019' afgezet tegen ‘black friday 2020'. In deze Google Trends weergave lopen de weken van zondag tm zaterdag. Op het hoogste punt van de grafiek is de index 100 en deze valt in de Black Friday week (in 2019 week 47/48 die liep van 24/11 tot 30/11). Vorig jaar viel Black Friday namelijk op 29 november. Vier weken vóór de Black Friday week (in week 43/44 die liep van 27/10 tm 2/11) is het relatieve zoekvolume 11, oftewel 11% van het zoekvolume in de Black Friday week,

Bron: trends.google.nl / BlackFridayDealz.nl

 

Black Friday 2020

In 2020 zien we in onderstaande grafiek dat het indexgetal voor de vergelijkbare week 43/44 (dit keer van 25/10 tm 31/10) maar liefst 26 is. We zitten nu dus al op 26% van de zoekpiek uit 2019. Vergelijken we die waarde 26 met de waarde 11 in de vergelijkbare week van 2019 dan zien we een toename van 236,4% in de interesse in Black Friday.

Bron: trends.google.nl / BlackFridayDealz.nl

 

Op vergelijkbare wijze hebben we voor de 5 afgelopen weken de index 2019 met 2020 vergeleken. De gemiddelde weektoename komt dan uit op 176,4%. Als deze trend doorzet tot en met de Black Friday week dan zou de interesse in Black Friday dus kunnen toenemen met 176% tot 236%.

De cijfers binnen Google Trends zijn misschien relatief grof, waardoor je het detailniveau van de mogelijke groei moet nuanceren. Maar het verschil tussen 2020 en 2019 is dermate groot dat we wel durven te concluderen dat de interesse in Black Friday dit jaar vooralsnog ongeveer verdubbeld is ten opzichte van vorig jaar.

 

Meer gezocht op Black Friday 2020 door persconferenties?

Er lijkt een duidelijke correlatie te zijn tussen de berichtgeving van het kabinet over coronamaatregelen en het zoekgedrag rond Black Friday. In de week waarin de persconferentie van 13 oktober viel, zien we de toename in Black Friday 2020 zoekopdrachten sneller oplopen. Toen was de boodschap nog dat de verscherpte maatregelen (o.a. sluiting horeca, thuiswerken en veel winkels na 20:00 dicht) een week of 4 volgehouden zouden moeten worden. In de daarop volgende week blijft de toename in Black Friday zoekopdrachten redelijk stabiel, maar in de week daarna valt het beruchte persmoment van 27 oktober. Hierbij laat het kabinet ‘terloops' laat weten dat maatregelen waarschijnlijk tot in december nodig zullen zijn en mogelijk nog verder aangescherpt worden. In deze week stijgt de toename van zoekopdrachten weer extra hard verder.

Joost van Vught, oprichter van BlackFridayDealz.nl, snapt deze toename wel: “Het is een zwaar jaar geweest met enorm veel teleurstellingen voor heel veel mensen. Onze inschatting is dat mensen echt op zoek zijn gegaan naar iets ‘leuks' in de toekomst waar ze wel op kunnen rekenen. Een stip op de horizon die je niet niet zo eenvoudig ‘afgepakt' kan worden. Black Friday is traditiegetrouw zo'n periode om jezelf te verwennen met een leuke gadget, nieuwe kleding of zelfs een nieuwe TV. Dit lijkt ons dan ook een duidelijke verklaring voor het pieken van de interesse in Black Friday 2020.”

Maar betekent een groei in interesse ook een groei in omzet? Volgens de meeste webwinkeliers die wij spraken wel.

 

Webwinkeliers bevestigen optimisme over Black Friday 2020

BlackFridayDealz.nl vroeg tientallen (web)winkels, waaronder bekende namen als Coolblue, Expert en Fonq, naar hun Black Friday verwachtingen. Het merendeel van de winkeliers geeft aan dat ze tijdens Black Friday 2020 een omzetgroei verwachten ten opzichte van 2019. Sommige winkeliers zijn nog enigszins voorzichtig met hun voorspelling omdat de economische malaise ook kan zorgen voor financiële onzekerheid waardoor de consument mogelijk voorzichtiger wordt met uitgaven. Ook wordt ‘funshoppen' in de winkelstraat uiteraard ontmoedigd door het kabinet. Maar over het algemeen wordt toch verwacht dat de trend in online shoppen doorzet en dat dit jaar weer recordomzetten zullen worden behaald tijdens Black Friday. De consument heeft immers geld over dat niet is uitgegeven op vakanties of in de horeca en is duidelijk toe aan wat leuks.

 

Voorraden & bezorging blijven een uitdaging tijdens Black Friday

In het begin van de coronacrisis was er sprake van grote leveringsproblemen voor allerlei handelswaren. Enerzijds door onverwachte piekinteresse bij de consument, maar vooral ook door het stilvallen van fabrieken en distributielijnen.

Inmiddels is deze situatie gelukkig grotendeels hersteld, maar toch is alles volgens de webwinkeliers nog geen koek en ei. Veel fabrieken draaien nog steeds niet op volle capaciteit en dat kan tijdens een wereldwijde Black Friday periode ook tot voorraad problematiek leiden.

Daarnaast hebben de bezorgdiensten het al verschillende Black Friday periodes zwaar gehad. Dat leidde in sommige situaties zelfs tot Black Friday aankopen die pas na Sinterklaas (of weken later) bezorgd werden. Daar komt dit jaar nog eens bij dat de druk op bezorgdiensten sowieso al veel groter is dan in voorgaande jaren door de coronacrisis. Het is dan ook de verwachting dat (web)winkels er ook in 2020 voor gaan kiezen om hun Black Friday acties te spreiden over een langere periode, zowel voor als na 27 november.

BlackFridayDealz.nl houdt de komende weken de vinger aan de pols bij verschillende webwinkels om vlak voor Black Friday een zo goed mogelijk beeld te geven van wat we kunnen verwachten.